Og lidt byhistorie illustreret med postkort, breve, frimærkestempler og jernbanemærker.

KRONOLOGISK OVERSIGT
1400   1900   1910   1920   1930   1940   1950   1960   1970    1980   1990   2000

FRIMÆRKESTEMPLER     NAVNE- OG STEDREGISTER      PORTOTAKSTER     OPDATERINGER

JERNBANEMÆRKER      JERNBANERNE  

X

Vodskov Station
Vodskov Jernbanestation - Posthuset.


1898-9
Vodskov Station opføres
Arkitekt: Paul Severin Arved Paulsen (1846-1919), Randers.


17. juli 1899
Frederikshavn-Nørresundby banen indvies og åbner næste dag for rejsende.
På stationen tager lærer Sigurd Ersted initiativ til, at udråbe "et længe leve" for banen.


Sæbybanens første køreplan.
Klik på køreplanen og se den i stor størrelse.


1. august 1899
Postvæsenet tager banen i brug.


1. oktober 1904
Posthuset får status af brevsamlingssted (BSF) og tildeles et annulleringsstempel og underlægges Nørre Sundby.

Stjernestempel type STJ-II
Kendes kun anvendt fra d. 5. 2. 1905 til d. 15. 6. 1908.


Ca. 1905
Klik for stor størrelse.
Vodskov Station i baggrunden, her med kun én skorsten på taget.


Ca. 1907
Klik for stort billede.
Klik for stort billede
Vodskov Station, nu med to skorstene på taget.


1. maj 1907
Får status af jernbanebrevsamlingssted (JBS).


6. august 1908
Posthuset tildeles nyt annulleringsstempel med dato og klokkeslæt.

8. 9.1908 er den tidligst kendte dato for brugen af stempeltype BRO Ia.
Stemplet kendes anvendt fra d. 8. 9. 1908 til 18. 7. 1932.


Ca. 1909

Til højre for stationen ses Anna Nymarks butik på hjørnet af Sæbyvej/Vodskovvej og Jernbanegade/Smedepladsen,
Aalborgvej/Vodskovvej med den gamle Mølle, inden møllen nedbrændte - Samlingsbygningen/Vodskov Kro med hestestald på Jernbanegade/Smedepladsen.


Klik for stort billede.
Vodskov Station, stadig med to skorstene på taget
Til højre med hvid gavl, Samlingshuset/Vodskov Kro.

Noget tyder på at de to ovenstående billeder af Vodskov Station er fotograferet samme dag,
idet cyklen der er stillet op ad gavlen på det øverste foto også ses på det nederste billede.
Desuden har skilte og plakater tilsyneladende den samme placering på rækværket.
Dog er signalet på masten sat i to forskellige stillinger.


20. maj 1924
"Vodskov - Østervrå" banen åbner, med to daglige tog i hver retning, søn- og helligdage dog tre tog.
I samme forbindelse ansættes Niels Sørensen som stationsforstander på Vodskov Station.


1928
Opført i telefonbogen som:
Vodskov
Jernbanestation. Tlf. 1.

De første 100 telefonnumre i Vodskov.


Ca. 1941
Omkring 1941 hed stationsforstanderen Svend Damsgaard Henriksen.
(Skulle nogen ligge inde med oplysninger om ansatte på stationen, hører jeg særdeles gerne om disse).


Primo 1950
Vodskov - Østervraa banens
sidste køreplan træder i kraft.

Klik for stort billede.


15. marts 1950
Vodskov - Østervraa banen nedlægges officielt
.


31. marts 1950
Vodskov - Østervraa banens sidste persontog afgår fra Vodskov kl. 17.50 og ankommer planmæssigt til Østervraa kl. 19.00.


Ca. 1955
Klik for stort billede.
Vodskov Station, nu med hele tre skorstene på taget.
I forgrunden Vodskov Møbelfabrik, der var en af stationes største kunder.


15. september 1967
I Danmark indføres der postnumre, Vodskov får tildelt 9310.


31. marts 1968
Sidste tog kører fra Vodskov station.


28. august 1968
Vester-Hassing Postkontor underlægges Vodskov Postkontor.
I god tid inden, d. 1. april 1968, modtages et nyt poststempel VODSKOV - VESTER-HASSING 1 -  BRO (type IId).


Vester Hassing underlægges Vodskov Postkontor.
(Se stempeloversigt)



 Klik på postkortene og se dem i stor størrelse

 X


Har du tilføjelser, rettelser eller kommentarer til denne side, kontakt venligst undertegnede.


EFTERLYSNING
Frimærker afstemplet i Vodskov, samt postkort og breve der er afsendt fra Vodskov købes eller lånes til udbygning af denne hjemmeside.
Dubletter af postkort og breve m.v. der er vist på denne hjemmeside, har ligeledes interesse, når disse har været afstemplet i Vodskov.

Kurt Sørensen - Dalvangen 4 - 8600 Silkeborg - Tlf. 86 800 800 - kontakt@vodskov-posthistorie.dk

Besøg også min hjemmeside www.1939-45.dk,
der på over 800 sider viser filatelistisk materiale om 2. verdenskrig og optakten til denne.